A szervezetünk, – ahogy mi magunk is – néha elfárad és szüksége van pihenésre, regenerálódásra. Ezért időről, időre igényli, hogy tehermentesítsük, megtisztítsuk. A szervezet tisztítására az ájurvéda szerint a legideálisabb időszak a tavasz és az ősz. Ha megnézzük az ősi kultúrákat, a szervezet megtisztításának ideje nagyjából egybe is esett ezen évszakokkal pl. Ramadán (ősz), Húsvét (tavasz).

A helytelen táplálkozás, a kapkodó életmód és a sok stressz következtében sajnos az emésztés tüze (agni) csökken és a gyengébb emésztés nehezebben tudja feldolgozni az olyan bekerült táplálékokat, amelyek nem tiszta minőségűek (konzervek, tartósítószerek, vegyszerek, állott ételek, félkész ételek, stb.), így sok méreganyag (ama) halmozódik fel a szervezetben. Az ama helytelen életmód és helytelen táplálkozás következtében a testben lerakódott méreganyagok összefoglaló neve, amelyek elzárják a test energiacsatornáit és számos problémához, betegséghez vezetnek.

Felhalmozódott méreganyagok jelei

A méreganyagok lerakódásának jelei:

  • romlik a közérzet,
  • nehezebbé válik az emésztés (puffadás, görcsök, székrekedés, hasmenés),
  • a testben elakadások, dugulások jelennek meg (pl. székrekedés, arcüregek telítettsége),
  • reggel kimerülten ébredünk,
  • napközben is fáradtnak és elnehezültnek érezzünk magunkat,
  • csökken a koncentrációs képességünk,
  • könnyen válunk kedvetlenné,
  • gyengül az immunrendszer, aminek a hatására rendszeresen és könnyen megbetegszünk,
  • megváltozik az íz érzékelésünk,
  • szellemileg is tunyábbá válunk.

 Ájurvédikus megtisztulás

A tavaszi méregtelenítést azért hasznos, mert a tél folyamán felhalmozódott méreganyagokat a szervezet tavasszal könnyen elkezdi kioldani a testünkből. Ezt a természetes folyamatot nagyon jó, ha megtámogatjuk egy méregtelenítő kúrával.

Egy tisztítókúra után a szervezetünk új életre kel és be tudja indítani a megfelelő öngyógyító folyamatokat, a testet friss energiával tudja ellátni. A lenti méregtelenítési módszerek közül,ha csak néhányat beépítünk az életünkbe,  már akkor is nagyon jó eredményt érhetünk el, testünk frissebb, energikusabb lesz.

Az ájurvédában a leghatékonyabb tisztítás a Panchakarma kezelés, amelyet ájurvéda klinikákon orvos állít össze, az egyéni ájurvédikus alkatodunknak megfelelően.

Azonban otthon is nagyon sokat tehetünk néhány egyszerű módszerrel azért, hogy megtisztítsuk a szervezetünket. Az ájurvéda kíméletesen, megfelelő kezelésekkel és méregtelenítő gyógynövény készítményekkel, életmódbeli és táplálkozási módszerekkel segíti elő felhalmozódott méreganyagok eltávolítását a szervezetből.

Az ájurvéda segítségével könnyedén, természetes módon meg tudunk szabadulni a lerakódott szennyeződésektől és újra visszanyerhetjük energiánkat, jókedvünket, jó emésztésünket, étvágyunkat. Ehhez elegendő már egy 10 napos kúra is.

A lehető legjobb eredmény eléréséért érdemes alkalmazkodnod a természet változásaihoz és változtatni az évszakváltásnak megfelelően az életmódunkon, napirendünkön, étkezési szokásainkon.

Kerüljük el a további méreganyag felhalmozódást!

 Első lépésként kerüljük el azokat a szokásokat, amelyek méreganyagot („ama”-t) termelnek:

  • Túlevés vagy olyan étkezés, amikor az előzőleg bevitt ételt még nem emésztettük meg.
  • Nem friss, génmanipulált, feldolgozott ételek, tartósított élelmiszerek, konzervek, gyorsfagyasztott ételek, maradék ételek újramelegítve, vegyszeres (nem bio) élelmiszerek fogyasztása.
  • Túl hideg ételek és italok fogyasztása.
  • Nehéz, zsíros, cukros ételek és a túlzásba vitt húsfogyasztás.
  • Rendszertelen étkezés.
  • Túl gyors, kapkodó étkezés.
  • Olyan étkezés, amikor nem az étkezésre figyelünk (pl. olvasás közben).
  • Késő esti étkezés.
  • Dohányzás és alkoholfogyasztás.
  • Mozgásszegény életmód.

Méreganyagok kioldása

Jól támogatja a méregtelenítést, ha reggelenként egy pohár meleg citromos vízzel indítjuk a napot.

A legjobb a lerakódott ama felszámolására a meleg víz. Forraljunk fel reggel tiszta minőségű vizet (pl. forrásvíz) kb. 10-15 percig – tehetünk bele gyömbért is – és öntsük termoszba, hogy meleg maradjon. A vizet melegen kortyolgassuk – a nap során lehetőleg fél óránként egy kis korty.

Használhatunk ájurvédikus méregtelenítő készítményeket is, amelyek olyan gyógynövényekből állnak, amik segítenek kioldani a lerakódásokat. A méregtelenítéshez a készítményeket mindig egyéni alkatunknak megfelelően válasszuk ki, szükség esetén kérjünk segítséget hozzáértőtől.

Pörgessük fel emésztésünket!

 Ahhoz, hogy az emésztésünk erejét növeljük, fogyasszunk könnyű ételeket. A méregtelenítés alatt kerüljük el a zsíros, savanyú, olajban sült ételeket, tejtermékeket, húst, nyers gabonákat, édességeket, nassolást. Az étkezés legyen mindig friss, könnyű és tápláló.

Mit fogyasszunk?

Jótékony ilyenkor a basmati rizs, párolt zöldségek, saláta, mungóbab, zöldségleves, ghí, friss párolt gyümölcsök, levesek.

Segítsük az emésztésünket fűszerekkel: gyömbér, kurkuma, koriander, római kömény, édeskömény, hosszúbors, fekete bors.

Ha tehetjük, a reggelit hagyjuk ki vagy csak valami könnyű ételt fogyasszunk!

Az ebéd legyen ízletes, friss, meleg étel és ne túl nagy mennyiség.

A vacsorát, ha tudjuk, hagyjuk ki, ha nem, akkor nagyon könnyű étkezés legyen pl.: zöldségleves, rizsleves.

Étkezési szabályok

  • Mindig nyugodtan, nyugodt körülmények között együnk.
  • Rendszeres időközönként együnk, és délben legyen a főétkezés.
  • Annyit együnk, amennyi jólesik, táplálkozzunk mértékletesen (legfeljebb háromnegyedig töltsük meg a gyomrunkat).
  • Étkezés közben ne beszéljünk, csak az étkezésre koncentráljunk, rágjunk alaposan.
  • Csak akkor együnk, ha már az előző ételt megemésztettük (3-6 óra).
  • Étkezés után maradjunk kicsit még nyugodtan ülve.
  • Étkezéshez csak kevés meleg folyadékot fagyasszunk.

Szánjunk időt a pihenésre!

A méregtelenítéshez több alvásra van szükségünk. Hagyjunk időt a pihenésre, napközben is tartsunk szüneteket – menjünk ki sétálni a friss levegőre. Ne éjszakázzunk, feküdjünk le időben este 22:00 óráig, és lehetőleg 06:00 óra előtt keljünk fel.

A testünk számára a pihenés leginkább alvás, relaxáció és meditáció közben tud sejt szinten megvalósulni.

Távolítsuk el a feszültséget az elménkből és a testünkből. Naponta relaxáljunk.

Tanuljunk meditálni és szánjunk időt minden nap arra, hogy kikapcsoljuk a külvilág zajait és a meditációban megtapasztaljuk a belső csendet, harmóniát.

Végezzünk könnyed testmozgást és önmasszázst!

Naponta mozogjunk, sétáljunk, menjünk friss levegőre. A méregtelenítési időszakban nagyon jótékony, ha jógázunk és olyan jógagyakorlatokat (ászana) végzünk, amelyek segítik az emésztő tűz felélesztését és a méreganyagok eltávolítását – pavanamuktászana, sasankászana, kandarászana, dhanurászana, salabászana, trikonászana és a gerinccsavaró gyakorlatok.

Segít a méreganyagok fellazításában, ha minden reggel zuhanyozás előtt ájurvédikus önmasszázst végzünk.

Önmasszázs

Minden nap végezzünk ájurvédikus önmasszázst (az ízületeknél körkörös, a csontos részeknél hosszanti mozdulatokkal), amely fellazítja a szervezetünkben lerakódott méreganyagokat. A masszázshoz a legjobb, ha érlelt szezámolajat használunk, de bármilyen alkatunknak megfelelő olaj jó. Az önmasszázs után alaposan zuhanyozzunk le meleg vízzel.

Száj- és nyelvtisztítás

Építsük be mindennapjainkba az ájurvéda száj- és nyelvtisztítását. A szervezet sok méreganyagot halmoz fel a szájüregben és a nyelven lepedék formájában. Ennek a rendszeres, megfelelő eltávolítása fantasztikusan tisztítja a szervezetünket.

Érzelmi méregtelenítés

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a negatív érzelmek és az elfojtott érzelmek szintén mérgeket hoznak létre a szervezetünkben. Próbáljunk megszabadulni a negatív érzésektől, neheztelésektől, haragtól, dühtől, aggodalmaktól, félelmektől. Alakítsuk át a negatív érzelmeket pozitív érzésekké és tanuljuk meg a negatív érzések elengedését.

Ehhez nagy segítség, ha jógafilozófiát tanulunk, mert megérhetjük, hogyan működik az elménk, mi a karma törvénye és hogyan tudunk megszabadulni a negatív gondolatoktól, érzésektől.

A méregtelenítés utáni időszak

A méregtelenítés eredményeképpen energikusabbak, könnyedebbek leszünk, javul az emésztésünk, jobb lesz a közérzetünk és esetleg megszabadulunk néhány felesleges kilótól is.

A méregtelenítés után próbáljunk az étkezési szokásokból minél többet hosszútávon is fenntartani. Fokozatosan térjünk vissza a nehezebb étkezésekhez, hogy ne terheljük túl a megtisztított szervezetünket. Mozogjunk, jógázzunk, meditáljunk, relaxáljunk rendszeresen.

A méregtelenítés utáni időszak a legalkalmasabb életerőt, vitalitást fokozó készítmények fogyasztására. Az ilyen készítmények (rasayanák) fogyasztását mindig a tisztulási folyamat befejeztével kezdjük el. Amennyiben a szervezet nem tiszta és az energiacsatornákat eltorlaszolják a méreganyagok a legértékesebb, legcsodásabb roboráló szer sem tud megfelelően eljutni a sejtekhez és nem tudja kifejteni áldásos hatásait.

Vitai Katalin
MJSZE által minősített jógaoktató

eljharmoniaban.hu
eljharmoniaban.blogspot.hu

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek