A D-vitamin nem csak a csontok és a fogak számára fontos vitamin. Az agy és az immunrendszer egészsége, a hormonok egyensúlya, a rák megelőzése és a génexpresszió szintén a D-vitamintól függ. A D-vitamint minden esetben ellenőrizni kell, mivel az sem jó, ha túl kevés, de az sem, ha túl sok van belőle a szervezetünkben. Ha túl sok D-vitamin raktározódik el a testünkben, az májkárosodást és szívritmusproblémákat okozhat.

Milyen táplálékokban található D-vitamin? A lazacban, a szardíniában, a májban, a tojásban. A zsírban oldódó vitaminok felszívódása jelentősen csökken azoknál a személyeknél, akik Crohn-betegségben vagy irritábilisbél-szindrómában szenvednek.

A D-vitaminnak kiemelkedő szerepe van a DNS-javításban és a génszabályozásban. A D-vitamin hatással van minden rossz génre, hiszen kikapcsolja azokat és hatással van a jó génekre is, hiszen azokat pedig bekapcsolja.

Ha rendszeresen fogyasztunk D-vitaminban gazdag táplálékokat, elkerülhetjük a csontritkulást, a csonttöréseket, az ízületi fájdalmat és az egyéb fájdalmakat. Például a D-vitamin kiemelkedő szerepet játszik a fibromyalgia okozta fájdalmak csillapításában, de a krónikus fáradtságot is csökkenteni tudja.

A D-vitamin támogatja az immunrendszert. Ez a vitamin hatásos immunmodulátor egyes autoimmun betegségek terápiájában. Például nagyon hasznos lehet a gyulladásos bélbetegség kezelésében és megelőzésében.

A D-vitamin szerepet játszhat a legtöbb rákos megbetegedés megelőzésében. Egy kutatás során arra derült fény, hogy a mellrákos nők mintegy hetven százaléka D-vitamin-hiánnyal küzd. Erről a vitaminról kimutatták, hogy megakadályozza a rákos sejtek növekedését és csökkenti a rákot okozó gének expresszióját.

A D-vitamin befolyásolja a szerotonintermelést, amely hatással van az alvásra, a depresszióra, a PMS-re, a testsúlyra, a hangulatra és az emésztésre. Segíthet a Parkinson-kór megelőzésében azáltal, hogy fokozza a neuronok áramátvitelét és a sejtek méregtelenítését.

A szívbetegségek nagyobb valószínűséggel alakulnak ki D-vitamin-hiányos embereknél. A D-vitamin fontos a magas vérnyomás, a szívroham és a stroke kialakulásának megelőzésében. Azonban ebben az esetben a K2-vitamin is nagy szerepet játszik, hiszen mindkét vitamin a csontok építéséhez szükséges. A D-vitamin fokozza a Gla-protein termelést, ami fokozza a meszesedést. A K2-vitamin jelenléte azonban meggátolja a meszesedést és az érfalakat is megtisztítja.

A D-vitamin emellett stimulálja az inzulintermelést, ami nagyon fontos a diabétesz megelőzése és a fogyás szempontjából.

Forrás: gyogyszernelkul.com

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek