Mindenki szeret nevetni. Végtére is a humor az élet öröme. Azt is tudjuk, hogy a nevetés feloldhatja a krónikus stresszt okozó problémákat, amely a betegségek egyik fő kockázati tényezője. Technikailag a valóságban többféle nevetés létezik, amelyek különféle társadalmi és érzelmi állapotokhoz kapcsolódnak, de a legkedvezőbb a tiszta szívből és lélekből jövő nevetés. Sok tanulmány igazolta az örömteli nevetés terápiás hatásait a fizikai egészségre és az érzelmi jólétre.

Az 1960-as években egy híres amerikai író azt tapasztalta, hogy egyre jobban fáj a gerince. Unokatestvérével arra az elhatározásra jutott, hogy a stressz nagyban hozzájárul a betegsége kialakulásához, ezért úgy döntött, hogy a pozitív érzelmeket koncentráltan alkalmazza az állapotának enyhítésére. Minden egyes nap napi tíz percet komédiákat nézett a televízióban. Ezzel a módszerrel eleinte fájdalommentes alvást tudott elérni, majd a terápia miatt napközben is egyre kevesebb fájdalomcsillapítóra volt szüksége. Az író a nevető terápiának tulajdonította a hosszú és boldog életét. Egy idő után a gerincfájdalma is teljesen megszűnt. Valóban, a nevetés egyfajta drognak számít, amely opioidszerű hatást vált ki az agy élményközpontjában. A kutatók szerint azoknak a betegnek, aki rendszeresen nevetnek, humorizálnak, megnő a fájdalomküszöbük, így a betegek ezt is jobban viselik, mint a sokat szomorkodó társaik.

Gyermekek körében is végeztek ezzel kapcsolatban kutatást. A nevetés csökkentette a stresszhormont, azaz a kortizolt a gyermekek szervezetében. A kortizol magas szintje ugyanis a szorongás, a depresszió és a betegség kialakulásának magas kockázatával jár együtt. Emellett kimutatták, hogy a nevetés stimulálja a dopamint, a szerotonint és az endorfin termelését, amelyek a csökkent fájdalomhoz és a jobb hangulathoz kapcsolódnak.

Egy japán vizsgálat szerint a kevesebbet nevetők körében 60 százalékkal nagyobb a stroke és 21 százalékkal nagyobb a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata, mint a sokat mosolygók körében. Ezen kívül a rendszeres nevetés jobb memóriát és tanulást is eredményez, növeli a hangulatot és csökkenti a depresszió kialakulásának a kockázatát is.

Forrás: gyogyszernelkul.com

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek