A szociális szorongást sokan nem tartják betegségnek, pedig igen komoly problémát okoznak egyes társadalmi helyzetek a szorongó helyzetben lévő embernek. A szorongó emberek gyakran magányosak és az elszigeteltség jellemzi őket. Egyes embereknél a tünetek olyan súlyosak lehetnek, hogy képtelenek dolgozni vagy iskolába járni, nem tudnak senkivel sem komoly kapcsolatot kialakítani, az embertársaikkal is nehezen tudnak kapcsolatba lépni, de olyan is előfordul, hogy a szorongó embernek egyáltalán nincsenek társadalmi kapcsolatai.

A szorongásra sokan szednek gyógyszereket, például antidepresszánsokat, amelyeknek rengeteg mellékhatása ismeretes. A legújabb kutatások szerint a probiotikumok – például az erjesztett ételek – segíthetnek a szorongásos állapotok leküzdésében.

Állatkísérletek igazolják, hogy azok az állatok, akik rendszeresen kapnak probiotikumot, kevésbé depressziósak és idegesek, mint azok a társaik, akik nem fogyasztanak ilyen ételeket.

Egy kérdőíves felmérésnél azt mérték fel, hogy a probiotikumok fogyasztása valóban elősegíti-e a szorongás csökkenését, vagy lehetővé teszi-e, hogy a szorongás elkerülje ezeket az embereket. És valóban. A rendszeresen probiotikumot – étcsokoládé, kefir, joghurt, kimchi, savanyú káposzta, miso, fermentált szójatej – fogyasztók körében a szorongás ismeretlen fogalom volt.

A hozzáértők úgy vélik, hogy a probiotikumok befolyásolják a bél-agy kommunikációt és ezzel együtt az emberi viselkedést. A kutatók úgy vélik, hogy az agy és a bélrendszer egészsége kölcsönhatásban áll egymással. Ha valamelyik nem működik megfelelően, az szorongásos állapot kialakulásához vezethet.

Krónikus fáradtságban szenvedő betegeknél is jelentkezhet szorongás. Egy kutatásba ilyen betegségben szenvedőket vontak be. A kutatásban részt vevőknek mindennap rendszeresen kellett probiotikus ételeket fogyasztaniuk, ami azt eredményezte, hogy a bélflórájuk egyensúlyba került, így a szorongásuk is elmúlt.

A téma szakemberei úgy vélik, hogy különféle betegségeknél kifejezetten hatásos lehet a probiotikumok rendszeres fogyasztása. Például IBS, krónikusfáradtság-szindróma, ízületi fájdalom, pajzsmirigybetegségek, fogyás, társadalmi szorongásos zavar és depresszió.

Az erjesztett ételekben gazdag étrend és a testmozgás kombinációja segíthet a szociális szorongás tüneteinek enyhítésében – már csak azért is, mert a bélrendszer és az agy folyamatosan kommunikál egymással. Ha a kettő közötti kapcsolat sérülést szenved, akkor alakulhat ki stresszes, szorongásos állapot, azonban a fermentált ételek helyre tudják állítani az egyensúlyt.

Forrás: gyogyszernelkul.com

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek