Kérjük, egy megosztással támogassa honlapunkat!
OLVASÁSI IDŐ KB. 6 perc

– azaz az immunrendszer nem gumimatrac…

Nem tekinthetjük úgy az immunrendszerünket, mintha az egy gumimatrac volna.

Az immunrendszerünket érintően számos tévhit van a fejünkben, amelyeket ebben az összefoglaló cikkben igyekszünk korrigálni.

A legtöbben úgy gondolják, hogy amikor valami miatt az immunrendszer alulműködik, egy betegségbe esnek, akkor az immunrendszert gyorsan „felpumpálhatják”, mintha az egy gumimatrac volna. Aztán, ha a probléma megoldódott le lehet engedni, s, majd elegendő akkor újra felfújni, ha ismét valamilyen betegség jelentkezik. Amennyire a hasonlat abszurd, olyannyira téves ez a megközelítés, hogy hónapokig, évekig nem törődünk érdemben az egészségünkkel, az immunrendszerünkkel, aztán egyszer csak hirtelen szeretnénk csúcsra járatni. Nézzük részletesen, mit kíván a természet rendje, mire ösztönöznek bennünket a  törvényszerűségek?

Az immunrendszer működése rendkívül összetett

Ha szeretnénk, hogy jól működjön az immunrendszerünk, akkor azért folyamatosan, nagyon körültekintően, sokrétűen kell tennünk a mindennapokban. Számos sejtvonal és reakció rendkívül összehangolt rendszerben biztosítja szervezetünk védelmét a külső kórokozókkal szemben és segít felismerni, megsemmisíteni a hibásan képződött sejteket, megóvva bennünket a daganatok kialakulásától. Az immunrendszernek minden pillanatban ébernek, ütőképesnek kell lennie, hiszen a kórokozók állandóan jelen vannak az életünkben, és hibás sejtek is folyamatosan születnek. A kórokozók elsősorban a légutakon, illetve a tápcsatornán keresztül hatolnak be a szervezetünkbe, de ép immunrendszer mellett nem okoznak megbetegedést. Meggyőző példa erre a herpesz, hiszen a szervezetbe bejutott herpesz vírusok befészkelik magukat egy-egy idegdúcba, ahonnan többé nem távoznak. Ennek ellenére mindaddig, amíg a szervezet egyensúlyban van, nem okoznak tünetet, ha azonban a szervezet lemerül-kimerül, azonnal megjelennek a kínzó elváltozások. Mivel a vírusok adott idegdúcokban bújnak meg, a tünetek mindig ugyanabban a régióban jönnek elő.

Immun-tévhitek

Az immunrendszer megfelelő működésének biztosítása érdekében fontos tisztázni néhány félreértést.

Nem elég csupán alkalmilag támogatni az immunrendszert, amikor baj van!

Amint a bevezetőben is említésre került, az emberek többsége azt gondolja, hogy valamilyen betegség, zavar esetén elegendő az immunrendszer alkalmi erősítése. Ez egy helytelen hozzáállás, ugyanis az immunrendszerrel nem ritkán kell törődnünk – de akkor nagyon, hanem számára a mindennapokban kell  biztosítanunk mindazokat az anyagokat és körülményeket, amelyek az ideális működéséhez nélkülözhetetlenek. Ahogy a virágokat sem évente kétszer kell megöntözni gazdagon, s a kutyát sem elég negyedévente jóllakatni, hanem állandó istápolást, gondozást kívánnak.

Valóban erős immunrendszerre van szükségünk?

Sokszor olvashatunk arról, hogy erős immunrendszerre törekedjünk. De ez önmagában nem helyes megközelítés, hiszen nemcsak erős, hanem túlzottan erőteljes, egyúttal már kóros immunrendszeri működés jellemzi pl. az allergiás reakciókat, vagy az autoimmun betegségeket. Helyesebb úgy fogalmaznunk, hogy ütőképes, és hatékony immunrendszerre van szükségünk, amely minden helyzetben megfelelően reagál a kihívásra, az aktuális fenyegetésre.

A vitaminok nem célzott immunerősítők!

Ha az utcán megkérdeznénk az embereket, hogy nevezzenek meg immunerősítőket, kivétel nélkül mindenki a vitaminokkal kezdené a felsorolást. Pedig a vitaminok nem célzott immunerősítők. A vitaminok olyan anyagok, amelyek a szervezet számos anyagcsere folyamatának a szabályozásában és megfelelő működésében nélkülözhetetlenek, például az immunrendszer esetében is. Vitaminokra szükség van pl. a csontképzéshez, a véralvadáshoz, az éles látáshoz, és sok más egyéb mellett az immunrendszer megfelelő működéséhez is. Amennyiben az elégtelen immunműködésben a vitaminhiány is szerepet játszik (márpedig jelen korunkban a legtöbb ember táplálkozása és életmódja előbb-utóbb vitaminhiányhoz vezet), elengedhetetlen az intenzív vitaminpótlás, de folyamatos, kielégítő vitaminbevitel mellett a hiányállapot elkerülhető.

Mire van szükségünk a hatékony és ütőképes immunrendszerhez?

Erre a kérdésre a választ több oldalról kell megközelíteni. Mivel az ember természeti lény, ezért a természettel harmonikus együttműködés, életvezetés a legfontosabb, s a természeti törvények mentén, kiegyensúlyozott testi-lelki-szellemi rendszerben tud csak megfelelően létezni. Alapvetően elmondható, hogy az ideális immunállapot fenntartásához elengedhetetlen feltétel, hogy a szervezet és az immunrendszer ne szenvedjen hiányt semmiből, amire szüksége van, és ne terhelje túl semmi, ami ezzel már zavarná a működését. Ezt bővebben kifejtve elmondható, hogy az alábbi tényezők  mind nélkülözhetetlenek a tökéletes immunállapot biztosításához.

A kiegyensúlyozott, minőségi táplálkozás, megfelelő enzim, aminosav, zsírsav, szénhidrát, vitamin és nyomelem bevitel alapfeltétele az egészségnek és a megfelelő immunműködésnek. Ideális az volna, ha mindenki megtalálná az ő saját anyagcseréjéhez illeszkedő táplálkozási rendszert, mert nem vagyunk egyformák – olykor még családon belül sem (ám itt nem a napjainkban divatos business-diétás irányzatokra gondolunk). Fontos az étkezések rendje és módja, sajnos számos rossz szokással feleslegesen terheljük a szervezetünket, melyeket ajánlatos lenne elhagyni. Jó, ha idény-jellegű zöldségekkel, gyümölcsökkel élünk, télen a savanyított termékek pótolhatják ezeket.

A táplálkozáshoz tartozik szorosan, a bélflóra megfelelő állapota és működése is. Ennek kulcsszerepe van többek közt az emésztés és anyagcsere folyamataiban, az immunrendszer tökéletes összehangoltságában, a hormonális és idegrendszeri működésekben, a viselkedésünkben, gyulladásos reakciók alakulásában és számos betegség lefolyásában, stb. A bélflóra támogatása célzott, minőségi probiotikumokkal ma már mindenki számára elérhető. Említést kíván a böjt kérdése is, amely nagyon hasznos és értékes tisztulás lehetőségét adja a szervezetünknek, de ennek módja, időtartama és időzítése körültekintést kíván, pl. járvány idején nem tanácsos kockáztatni a szervezet akár átmeneti legyengülését. Szintén ide kívánkozik – a mindennapok szintjén – a megfelelő mennyiségű és minőségű víz fogyasztása.

Rendszeres fizikai aktivitás, testmozgás, ideális esetben heti 4-5 alkalommal, alkalmanként min. 45-60 perc időtartamban, az életkorhoz és a fizikai állapothoz mért intenzitással, fokozatos terhelésnöveléssel – szintén alapvető. Lehetőleg szabad téren, friss levegőn. Szív-érrendszeri vagy mozgásszervi betegség fennállása esetén mindenképpen szakember irányításával.

A sportról, edzésről, mozgásról elmondható, hogy a szervezet valamennyi szervrendszerét aktivizálja, életenergiával tölti. Olyan állóképességet biztosít, amellyel az általános napi aktivitás „észrevétlenné válik”, többé nem jelent terhet. Bizonyított tény, hogy a rendszeres sporttevékenység véd a szív-érrendszeri és daganatos betegségek kialakulásával szemben, sőt egy friss kutatás nemrég arról számolt be, hogy a reggeli sporttevékenység bizonyos daganattípusok kialakulásának kockázatát jobban csökkenti, mint a más napszakban végzett edzés.

Kiemelten ajánlott a gyakori szabad levegőn tartózkodás, minél több időt tölteni a természetben sétával, kirándulással, edzéssel, futással, kerékpározással, evezéssel, úszással, kertészkedéssel, stb. A tiszta, oxigéndús levegő a mindennapokban, meghatározó alapja az egészségünknek.

Kielégítő, minőségi alvás, pihenés. Ennek mértéke egyénenként változik, de cél az energikus, friss, vidám ébredés. A mai modern életvitel mellett sokaknak felborul a napi ritmusa azáltal, hogy késő éjjel, hajnalban térnek nyugovóra és vagy nem pihennek eleget, vagy déltájban kelnek. Ez alkalmanként nem okoz feltétlenül zavart, de rendszeressé válása szervi problémákhoz és mentális zavarokhoz vezethet. Iránymutató, hogy még aznap, minél korábban hajtsuk álomra a fejünket. A minőségi alvásnak számos feltétele van, a teljesség igénye nélkül  kiemelendő például, hogy megfelelő legyen a fekhelyünk, a hálószoba legyen hűvös, fény és zajhatások éjszaka ne terheljenek, mobileszközök, sugárzó készülékek ne legyenek a hálónkban, a  testünk közelében, de főleg ne a fejünknél.

A kiegyensúlyozott lelki-szellemi állapot, szeretetteljes lét kiemelkedő jelentőséggel bír. Ugyanis tartós stressz fennállása esetén – többek közt – az immunrendszer működése is súlyos zavart szenved. Az ilyenkor felborult bélflóra-működés számos további zavar, betegség forrása lehet, így problémák léphetnek fel az emésztés, anyagcsere folyamataiban, a hormonális és nemi működésekben, a szív-érrendszer területén, mentális téren, stb. A stresszt okozó élethelyzetek felszámolása, megoldása kritikus tényező. Fontos tudni, hogy a legtöbb ilyen helyzetre annak ellenére van megoldás, hogy mi azokat megváltoztathatatlannak ítéljük. Ha elakadtunk, javasolt mielőbb akár szakember segítségével kiutat találni, s nem hagyni, hogy súlyos elhangolódásokba torkolljon a konfliktus. Lelkünket mindennapos célzott lelki-szellemi munkálkodással lehet, sőt érdemes támogatni, mely gyakorlatok kiegyensúlyozottságot, nyugalmat eredményeznek, testi kihatásukban a szervezetet töltik, gyógyítják, energetizálják.

Összefoglalva, a megfelelő életmód kialakítása valamennyi életviteli elemünk figyelembevételével, személyre szabottan kell történjen, amit holisztikus szemlélettel érhetünk el, azaz testi-lelki-szellemi rendszerben. Lelki-szellemi lényünk nem hasítható le önkényesen a testtől, hibás úgy tekinteni magunkra, mintha csak a fizikai testünk létezne magában. Ennek jelentőségét többek közt az adja, hogy egyrészt a fizikai testi működéseket (törvényszerűségek mentén) a lelki-szellemi impulzusok irányítják, másrészt a hibás életvezetés előbb-utóbb a szervezet elhangolódását eredményezi, s akár szerzett génhibák kialakulásához is vezethet, amely súlyos krónikus betegségek alapját képezheti. Egyensúlyt kell találni továbbá az aktivitás és pihenés, munka és szabadidő vonatkozásában is.

Ha a felsorolt elemek bármelyike huzamos ideig elégtelenül vagy zavartan van jelen a mindennapjainkban, csupán idő kérdése, mikor borul fel a szervezet egyensúlya, s mikor gyengül le az immunrendszer annyira, amikor már nem tudja megfelelően ellátni feladatát.

Gyorssegély az immunrendszer számára

Az immunrendszer elégtelen működésének hátterében szinte kivétel nélkül elmondható, hogy nem csupán egy, hanem több, vagy akár a felsorolt tényezők mindegyikének zavara áll. Ezek többségének rendezése, helyreállítása hosszú időt vesz igénybe, ám akut fertőzés, fenyegetettség esetén sürgős segítségre szorul a szervezet. Alapelv, hogy mindig legyen elsődleges az adott betegség célzott és tüneti orvosi terápiája.

Ugyanakkor rengeteg tényezőről és anyagról tudott, hogy kisebb-nagyobb mértékben támogatja az immunrendszer működését. A teljesség  igénye nélkül említünk meg néhányat közülük az alábbiakban: pihenés, ágynyugalom, alvás, megfelelő hőmérséklet és ruházat biztosítása, szellőztetés (friss levegő), bőséges folyadék bevitel, propolisz, méz, fokhagyma, béta-glükánok (pl. egyes gyógygombák), grapefruit kivonat, citrom, gyömbér, ginzeng, homoktövis, kasvirág, csipkebogyó, orbáncfű, bodza, kurkuma, oregánó, minőségi probiotikumok, nagyobb mennyiségű C- (1000 mg/nap), és D-vitamin (3-5000 NE/nap), stb.

Legyen mindig iránymutató a természetesség, s cél az ideális testi-lelki-szellemi egyensúly megteremtése, megtartása!

Jó egészséget!

Dr. Darnói Tibor
holisztikus orvos
hop.gyogyuljvelem.com
darnoitibor.hu

***                    ***                    ***                    ***

Ha tetszett a cikk, kérjük támogasd A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány munkáját, hogy tovább működtethessük az Életigenlők rákellenes médiaportált, kiadhassuk az Életigenlők magazint, rákszűréseket szervezhessünk, onko-segítő telefonos tanácsadással segíthessünk! A rák ellen… Alapítványról a rakellen.hu weboldalon találsz bővebb információkat, pénzbeli támogatás a 11713005-20034986-00000000 számlaszámon, 1%-os rendelkezés május 20-ig a 19009557-2-43 adószámmal lehetséges. Köszönjük!

eletigenlok.hu

Similar Posts