A keresztesvirágú zöldségekről bebizonyosodott, hogy nagyon egészségesek. Ebbe a csoportba tartozik többek között a karfiol, a káposzta, a retek, a karalábé, a brokkoli, a kínai kel vagy éppen a torma.

A brokkoli alacsony kalóriatartalommal rendelkezik, C-, E- és K-vitaminokban, illetve rostokban rendkívül gazdag. A rost elősegíti, hogy hamarabb érezzük magunkat jóllakottnak, így kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz. Voltaképpen ez a testsúlycsökkenést segíti elő.

A keresztesvirágúak szintén jó forrásai a fitonutrienseknek, amelyek növényi alapú vegyületek, ezek segíthetnek a gyulladás csökkentésében és a rák kialakulásának minimalizálásában.

A keresztesvirágú zöldségek glukozinolátokat is tartalmaznak. Ezek nemcsak a növény ízét és aromájáét adják, de bizonyítottan rákellenes hatásukról is ismertek. Kutatások igazolják, hogy az indolok és az izotiocianátok, a lebontott glukozinolátokból származó vegyületek védik a sejteket a DNS-károsodásoktól, emellett inaktiválják a rákkeltő anyagokat és vírusellenes, illetve antibakteriális hatást fejtenek ki.

Néhány tanulmány arról számolt be, hogy néhány ember esetében a keresztesvirágú zöldségek bioaktív összetevői kedvező hatással voltak a rákkal kapcsolatos folyamatok biomarkerére.

Egy felnőtt embernek naponta legalább 2,5-3 csésze zöldséget kellene fogyasztania. Természetesen nemcsak keresztesvirágú zöldségekre vonatkozik ez a mennyiség, de ezeket is be kell iktatni a mindennapi táplálkozásba.

A keresztesvirágú zöldségek nemcsak alacsony kalóriatartalommal bírnak, de nagyon sok tápanyagot is tartalmaznak és a rák elleni küzdelemben is jó szolgálatot tesznek. A retket nyersen fogyasztjuk, általában salátaként, de más módon is beépíthetjük a táplálkozásunkba. A retek nagyon jó párosítható mentával és fokhagymával.

A káposzta kissé keserű ízvilággal rendelkezik. A káposzta nyersen is finom. Én lereszelve gyakran készítek belőle salátát. A leginkább hozzá illó fűszer a kapor, a bors és a fokhagyma, az olívaolaj pedig az ízét emeli ki.

A kelbimbót sokan nem szeretik, pedig egészen az első fagyig hozza a termését és nagyon változatosan elkészíthető. Készíthetünk belőle levest, köretként hús mellé is adható és rakott ételekbe is beilleszthető.

A karfiol is nagyon egészséges. Nyersen nem fogyasztható, csak fermentált állapotában, úgy viszont rendkívül ízletes.

Forrás: gyogyszernelkul.com

eletigenlok.hu

Hasonló cikkek