OLVASÁSI IDŐ KB. 5 perc

Bizonyára mindenki hallott arról, milyen egészségesek a bogyófélék, azonban nemcsak a legismertebbeket érdemes kipróbálni. Finomak és távol tartják a bajokat, ismerkedjünk meg velük!

Áfonya

Mélykék színével számos sütemény mutatós dísze. Ezen egészséges gyümölcs színe az antocianin nevű vegyületekből származik. A tudósok szerint az antioxidánsok segíthetnek megvédeni bennünket a ráktól, a szívbetegségektől és a demenciától, valamint fokozhatják az immunrendszert. Az áfonya frissen és fagyasztóból kivéve is igen jó. Vizet és rostot rejt, fél csészényi csupán 40 kalória.

Acai bogyó

Napjainkban e szőlőszerű gyümölcsöt szuperételként tartják számon. Több antioxidáns van benne, mint más bogyókban. E tápanyagok megállíthatják a sejtkárosodást, amely számos betegséghez vezethet. Frissen és fagyasztóból szintén finom, de kiegészítőként történő szedése előtt egyeztessünk orvosunkkal – nagy dózisban hatással lehet jól működő gyógyszereinkre.

Avokádó

Talán meglepő, de az avokádó egymagú bogyónak tekinthető. Lágy zöld húsa tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és egészséges zsírokkal. Segítheti a szívet, segít a fogyásban, s egészségesen tart bennünket idősebb korban is. Felszeletelve salátához adható, smoothie-ba keverhető, pépes formája szendvicsre kenhető. Túlzásba ne vigyük azért – egy adag egy fél avokádót jelent.

Szeder

Ez a szintén mutatós bogyós gyümölcs nagy mennyiségű polifenolt rejt, olyan anyagokat, amelyek csökkenthetik a szívbetegséget és rákot kiváltó gyulladásokat. Ez az egészséges bogyó segíti a cukor hatékonyabb lebontását a vékonybélben, ami csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség esélyét. Frissen és fogyasztóból kivéve, leolvasztva is kitűnő: egy csésze szeder 7 gramm cukrot tartalmaz.

Eper

Az édes, szív alakú gyümölcs tele van C-vitaminnal, folsavval, rostokkal és antioxidánsokkal. De nemcsak ezért egészséges bogyó: segíthet csökkenteni a magas vérnyomást és a koleszterinszintet, kezelni a vércukrot, s késleltetni az agy öregedését. Mivel hamar romlik, inkább többször kevesebbet érdemes belőle venni. Ahhoz, hogy maximálisan megtartsa értékeit, ne mossuk azonban meg, csak közvetlenül evés előtt.

Goji bogyó

Ez az egészséges bogyóféle évezredek óta a kínai gyógyászat része. Vitaminokat (C, B2 és A), vasat és antioxidánsokat bőven találunk benne. A kutatók régóta keresik a bizonyítékokat arra, hogy a goji bogyó milyen mértékben fokozza az immunitást, küzd a szívbetegségekkel és segíti az agyat. Úgy tudni, a jó emésztéshez és a rák megelőzéséhez is hozzájárul.

Vörös áfonya

Amennyiben hajlamosak vagyunk a húgyúti fertőzésekre, érdemes gyakran kortyolgatnunk vörös áfonyalevet. Nem kezeli a problémát, de a vörös áfonya-kiegészítők segítenek megelőzni, hogy a fertőzés újból kialakuljon. Kutatók tanulmányozzák, megelőzheti-e a rákot és képes-e fokozni a szív egészségét. Fontos odafigyelni viszont a mennyiségre – a vörös áfonya bogyó egészséges, de ha túl sokat iszunk a léből, az megzavarhatja a gyomrot és vesekő képződéséhez vezethet.

Arónia (fekete berkenye) bogyó

Ez az egészséges, sötétlila bogyóféle vitaminban, ásványi anyagokban és tápanyagokban is gazdag. Ezen tulajdonágai miatt a kutatók régóta vizsgálják, miként tudnak segíteni a méhnyak-, bőr-, mell- és vastagbélrák megelőzésében. Kutatják azt is, vajon az arónia bogyó hozzájárulhat-e a máj- és szívbetegség, vagy éppenséggel az elhízás elleni küzdelemhez. Frissen, de fagyasztóból kivéve is finom. Tea formában szintén kellemes.

Bodza

Elsőre nem tűnhet bogyónak, de az, a leginkább egészséges fajtából. Az emberek több száz éven át alkalmazták a megfázás és az influenza ellen. Néhány tanulmány szerint a bodza kivonata lerövidítheti az influenza tünetes időszakát, ha az első egy-két napban alkalmazzuk. Csak főzve szabad azonban fogyasztani, mert nyersen beteggé tehet. A bodzát terhes és szoptató nők, valamint gyenge immunrendszerűek nem használhatják. Diabétesz-gyógyszerekkel, hashajtókkal és vizelethajtók együtt sem alkalmazandó!

Vörös málna

Réges-rég a málnanövények egy részét a reggeli rosszullét és gyomorfájás kezelésére használták. Ma már tudjuk, hogymaguk a bogyók is komoly erővel bírnak. A málna tele van tápanyagokkal, amelyek segíthetnek a rák különböző típusainak leküzdésében, egyéb tápanyagaik az agy védelmét szolgálhatják. Noha ugyanezeket az anyagokat megtalálhatjuk az étrend-kiegészítőkben, a legjobb a friss málna – előnyei is nyilvánvalóbbak.

Törpemálna

Ebből a különös, barackszínű, egészséges bogyóféléből 2/3 csészényi kétszer több C-vitamint rejt, mint egy pohár narancslé. Antioxidánsokban is gazdag, ez az oka annak, hogy bizonyos bőrápoló termékekben alkalmazzák. A legjobb aznap enni, amikor leszedték, de fagyasztani is lehet, így több mint 2 évig eláll.

Amerikai tőzegáfonya

Erről a bogyóról sokáig az a hír járta, hogy javítja a látást. A II. világháborúban a pilóták lekvár formában fogyasztották, abban bízva, hogy segíti majd éjszakai látásukat. Miközben kivonata segít megelőzni a szemproblémákat – így a szürkehályogot és az időskori makuladegenerációt -, több kutatás szükségeltetik ennek bizonyítására. Orvosunkkal érdemes egyeztetnünk, mielőtt tőzegáfonya-kiegészítőt szedünk. Frissen főleg nyár végén és kora ősszel élvezhetjük édes-fanyar ízét.

Ginseng bogyó

A növény gyökerének egészséges mivolta felől aligha lehet kétségünk. De mi a helyzet a bogyókkal? Egereken végzett vizsgálatok alapján a ginseng bogyó képes lehet csökkenteni a koleszterinszintet, leküzdeni a rákot és csökkenteni a bélgyulladást. Ha valaki cukorbeteg, van némi bizonyíték arra, hogy a ginseng bogyólé hozzájárulhat a vércukorszint és a testsúly szabályozásához. Keressük a bogyó kivonatát bőrápoló termékekben is. Segíthet megküzdeni a bőrkárosodással és az öregedés hatásaival.

Egres

Ezek a gyümölcsök érésükkor világoszöldek, rózsaszínűek vagy pirosak is lehetnek. Indiában az egres egyik típusát, az amlát hosszú ideje alkalmazzák megfázás és láz kezelésére, de segíti az emésztést és hajtonikként is használatos. Mára némi bizonyíték van arra, hogy az egres segít megküzdeni a rákkal, javítja a máj egészségét, megelőzi a csontritkulást, kezelheti a parazitákat és a fertőzéseket. A tudósok azonban további kutatásokat sürgetnek. Ez az egészséges bogyó frissen vagy főzve is finom – ám mielőtt kiegészítő formában alkalmaznánk, konzultáljunk róla orvosunkkal.

Forrás: napidoktor.hu

***                    ***                    ***                    ***

Ha tetszett a cikk, kérjük támogasd A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány munkáját, hogy tovább működtethessük az Életigenlők rákellenes médiaportált, kiadhassuk az Életigenlők magazint, rákszűréseket szervezhessünk, onko-segítő telefonos tanácsadással segíthessünk! A rák ellen… Alapítványról a rakellen.hu weboldalon találsz bővebb információkat, pénzbeli támogatás a 11713005-20034986-00000000 számlaszámon, 1%-os rendelkezés május 20-ig a 19009557-2-43 adószámmal lehetséges. Köszönjük!

eletigenlok.hu 

Similar Posts