Szabályok, hogy a téli mozgásprogramunk tényleg a javunkra váljon.

A medvék (és más állatok) téli álmot alszanak. Nekünk azonban nem muszáj egész télen a fotelben tespedni a tévét nézve. Ha télen is aktivizáljuk magunkat, annak számos előnye van.

Jobban tudunk alkalmazkodni a kinti hőmérséklet ingadozásokhoz, kevésbé leszünk fázósak.

A természetes fény, főleg ha  téli napsütésben is van részünk, erősíti az immunrendszerünket a D-vitamin termelésünk fokozódása miatt, így kevésbé leszünk hajlamosak a megfázásra, influenzára.

A természetes fény a hangulatunkra is áldásos hatással van, enyhülnek a téli depressziós tünetek.

A téli szabadtéri mozgással sokkal több energiát tudunk elégetni, mintha  edzőteremben edzenénk, ráadásul jobb hatásfokú a mozgás, hiszen nem a hűtésre (izzadás), hanem a fűtésre koncentrál a szervezetünk.

A mozgás boldoggá tesz, hozzájuttatjuk testünket egy kis téli endorfin-lökethez. Elégedettek lehetünk magunkkal, hogy télen sem adjuk fel mozgásprogramunkat.

Ahhoz, hogy a téli szabadtéri mozgás előnyeit 100%-ban élvezhessük, néhány fontos szabályt érdemes betartanunk:

Mielőtt sportolni indulunk a szabadba, mérjük fel az időjárási körülményeket. Hóviharban, ónos esőben, évszázados hidegrekord megdőlésekor rossz  ötlet a szabadban mozogni. Ha városlakók vagyunk, tájékozódjunk a légszennyezési adatokról. Szmogos, ködös időben csak a legszükségesebb ideig maradjunk kinn, mozgásprogramba pedig ne vágjunk bele. Ha az időjárás kedvezőtlen, válasszunk inkább benti mozgást, menjünk edzőterembe, vagy mozogjunk otthon.

Alapvető fontosságú a választott sportnak megfelelő speciális téli sportfelszerelés. Ez persze egyértelmű, ha síelni, vagy korcsolyázni szeretnénk, de minden más esetben, akár egy kiadós téli gyaloglásnál, futásnál is figyeljünk a ruházatunkra.

A lábbelink ne ázzon át, legyen alkalmas a választott mozgásra. A lábunkon legyen meleg zokni, pl. funkcionális sízokni.

Öltözködjünk rétegesen. A bemelegedésig a rétegek jól tartják a meleget, utána pedig lehetőleg könnyen tudjunk megszabadulni a felesleges rétegektől. Manapság sokféle jó minőségű funkcionális aláöltözet kapható, ezeket bármelyik szabadtéri sporthoz bátran használhatjuk.

A jó téli sportfelszerelés végig kellően melegen tartja a testünket, véd bennünket a külső nedvességtől, viszont speciális szellőzése miatt nem izzadunk bele a ruhába.

A kezünkre húzzunk a sportnak megfelelő kesztyűt. Ez fontos, hiszen a kéz,  ujjak sokkal gyorsabban kihűlnek mozgás közben megfelelő kesztyű híján.

A fejünket is tartsuk melegen. Húzzunk olyan sapkát, ami a fej megfelelő szellőzését is biztosítja. A jó sapka a füleinket is védi, sőt akár szemellenző is lehet rajta, hogy a szél és csapadék ne vágjon egyenesen a szemünkbe. Ha nagyon hideg van, vagy érzékeny az arcunk, torkunk,  húzhatunk az egész fejet és nyakat befedő, csak a szemet szabadon hagyó maszkot is.

A szemünket a fejformához jól illeszkedő, optimális esetben fényre sötétedő szemüveggel védjük a széltől, csapadéktól, fénytől.

A szervezetünket lehetőleg fokozatosan szoktassuk hozzá a hidegben történő mozgáshoz. Ha hetente többször edzünk a szabadban, ez szinte automatikusan megtörténik, de még ebben az esetben sem biztos, hogy ugyanannyi ideig kell a szabadban mozognunk, mint kevésbé szélsőséges körülmények között.  Ha síelni készülünk, és egyébként nem szoktunk a szabadban mozogni, fokozatosan növeljük a szabadban töltött időtartamot a sítúra kezdetéig. Legelőször 20-25 percnél többet ne maradjunk kinn.

Figyeljük a testünk jelzéseit, hagyjuk abba az edzést, ha fázunk, kezdünk elmerevedni, vagy más diszkomfort érzésünk van.

A téli szabadtéri mozgásnál fordítsunk még nagyobb gondot a megfelelő bemelegítésre, és a mozgás végén a nyújtásra.

A téli szabadtéri edzésnél kezdjünk  rövidebb, intenzív mozgással, majd váltsunk hosszabb, normál tempójú szakaszra. Az intenzív és normál intervallumokat váltogassuk a mozgásprogram alatt.

A megfelelő folyadékbevitel télen is fontos!

Télen fordítsunk nagy figyelmet bőrünk megfelelő védelmére, használjunk zsírosabb, jó védőréteget képző krémet arcunkra, kezünkre. Ajkunkat, orrunkat még intenzívebben védjük, mindig  legyen nálunk ajakápoló.

Forrás: medifat.hu

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek