A szauna kezdetben több funkciós helyiség volt, használták tisztálkodásra, de gyógyítási célokra is, gyakran itt vezették le a szüléseket is. A modern szaunák már egyértelműen a test és a lélek ápolására alkalmas hely.

Bársonyos bőr

A szauna egyik legáltalánosabb előnye az, hogy a magas – 90-100 Celsius-fokos – hőmérséklet felgyorsítja a vérkeringést, fokozza az izzadást. A nagy hőfok,  a magas páratartalom, esetleg az illóolajok hozzájárulnak ahhoz, hogy bőrünk általános állapota javuljon. Nő a bőr rugalmassága, kitisztul a bőr felülete, a pórusok kitágulnak, és mindez hozzájárul ahhoz, hogy a bőrünk fiatalos, tiszta, puha, rugalmas, bársonyos legyen. Verejtékezés során a bőr elszarusodott, elhalt hámrétege is leválik, így frissebb lesz a bőr tapintása. Szaunázás közben megnyílnak a pórusok, ilyenkor érdemes természetes alapanyagból készülő készítményekkel bekenni a bőrt. Egyébként nem csak a meleg, hanem a hideg is jót tesz: a forró szauna utáni hidegvizes merítkezés edzi az érfalakat, miatta a bőr rugalmasabb, feszesebb lesz. Ám óvatosan, ritkán és alacsonyabb hőfokon szaunázzon az, akinek rozáceája van. A pirosas, lilás hajszálerek, az arcpír ugyanis intenzívebbé válhat a szaunázás után – a bőr csak lassan, akár napok elteltével nyugszik meg.

Kisimult idegek

A szauna eleve nyugalmat áraszt, hisz egy meleg, csendes, zárt, kellemes illatú, fából készült helyiségben töltünk el néhány percet, amikor az ajtót magunkra zárva ellazulunk, magunkra maradunk a gondolatainkkal. Ez a környezet a lehető legideálisabb a relaxáláshoz, a megnyugváshoz, az ellazuláshoz, stresszoldáshoz, szaunázás után kipihentebben, felfrissülve folytatódik a nap. A szauna hője természetes módon lazítja a test izmait és egyben javítja a keringést is. Szaunázás közben endorfin szabadul fel, ami miatt boldogabbak, kisimultabbak leszünk. A stressz miatti hátfájás, derékfájdalom, fejfájás, a szorongás, álmatlanság és a depresszió tünetei is enyhülhetnek.

Vigyázat – ez tilos!

Ám nem mindenkinek tesz jót a szaunázás!  Az asztmások fulladhatnak a nedves gőzben, a szívbetegek pedig rosszul lehetnek. De még az egészségeseknek is figyelni kell arra, hogy a szaunázás végén lassan, óvatosan keljenek fel a padról, mivel leeshet a vérnyomás és ez rosszullétet, ájulást okozhat.

Nagyon oda kell figyelni továbbá arra is, hogy az izzadás miatt nagy mennyiségű folyadékot veszítünk, melyet a szaunázás befejeztével vissza kell pótolni, lehetőleg kalóriamentes, természetes folyadékkal. Az izzadtsággal elveszített ásványi anyagokat is pótolni érdemes, nehogy görcsölni kezdjenek az izmaink. Alkoholt sose fogyasszunk szauna előtt, közben vagy után!

Forrás: egeszsegtukor.hu

eletigenlok.hu

Hasonló cikkek