A cink egy olyan ásványi anyag, amelyre kis mennyiségben (40 mg/nap) napi rendszerességgel szükségünk van. Szervezetünk növekedéséhez a cink az egyik legfontosabb összetevő az étrendünkben.

A cinknek különleges hatása van az emberi immunrendszerre, és nem helyettesíthető más nyomelemmel. Amellett, hogy erősíti az immunrendszert, meg is támadja a náthát okozó rhinovírust, és zavarja annak osztódását. Minél kevesebb cink van szervezetünkben annál gyengébb lesz az immunrendszerünk.

Vizsgálatok alapján kimutatták, hogy napi kb. 100 mg cink bevitele a nátha időtartamát 7,6 napról 4,4 napra csökkenti.

A cink jótékony hatásai

A cink nélkülözhetetlen a kisgyermekek növekedéséhez és az egészséges spermiumok termeléséhez, szükséges az immunrendszer működéséhez és a sebgyógyuláshoz.

Ellenőrzi és irányítja az anyagcsere-folyamatokat és közel 70 enzim megfelelő működését szabályozza.

A cinknek nagy szerepe van a jó látás, szaglás és ízlelés fenntartásában, és létfontosságú az inzulin felszabadításához.

A cinkre szükség van az egészséges inzulintermeléshez is.

Kulcsfontosságú a szénhidrát-anyagcsere és a vércukorszint egyensúlyának fenntartásához.

Ártalmas fémek (pl. kadmium, ólom) semlegesítésében segítségünkre lehet.

A cink gyógyítja a pattanásos bőrt, csökkenti a megnagyobbodott prosztata okozta tüneteket.

Egyes kutatások szerint krónikus cinkhiánnyal magyarázható a férfiakat érintő potenciazavar.

A cink hozzájárul a tesztoszteron szintjének növekedéséhez, illetve a női nemi hormonok termelődésében (ösztrogén, progeszteron), a petesejtek felszabadulásában is szerepe van a petefészkekből.

A cink hozzájárul a szív egészségéhez is, mint természetes vérnyomáscsökkentő és koleszterinszint-csökkentő.

 A cink természetes forrásai: búzacsíra, tökmag, olajos szardínia, rákkonzerv, sertésbélszín, edami sajt, borjúmáj, marhahús, zabpehely, napraforgómag, lencse, tojássárgája, gombák, kakaó, dió, borsó, csicseriborsó, osztriga, tenger gyümölcsei.

Fejlett társadalmunkban a cinkhiány nagyon gyakori betegség. Ha nem fogyasztunk elegendő mennyiségű cinktartalmú ételt, vagy valamilyen felszívódási rendellenesség következtében nem hasznosul megfelelően a cink a szervezetünkben cinkhiány léphet fel.

A cinkhiány leggyakoribb tünetei

●  az immunrendszer csökkent működése, gyakori megbetegedések,
●  súlyvesztés vagy súlygyarapodás,
●  az ízlelés és a szaglás érzékenységének megváltozása,
●  étkezési szokások megváltozása: sóvárgás a sós vagy édes ételek után,
●  emésztési zavarok, hasmenés,
●  étvágytalanság,
●  idegrendszeri zavarok,
●  gyakori allergiás reakciók, főleg ételallergiák,
●  fogamzóképesség csökkenése, infertilitás,
●  hormonális problémák (a Premenstruációs szindróma tüneteinek rosszabbodása, menopauza tünetek),
●  rossz koncentrációs képesség és memória,
●  hajhullás, lassú haj- és körömnövekedés,
●  száraz, érdes bőr,
●  krónikus fáradtság szindróma,
●  lassú sebgyógyulás, gyakori bőrirritációk, ekcéma,
●  gyakori fertőzéses megbetegedések,
●  lassú növekedés gyermekkorban,
●  a nemi érés késése.

Az átlagosnál több cinkre van szükségük a sportolóknak az izzadással járó veszteség, ill. a megnövekedett zsírsav- és vasanyagcsere miatt is.

Forrás: egeszsegter.hu

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek