Stresszkezelésre mindenki kifejleszthet egyéni technikákat, vannak azonban általánosan bevett módszerek is. Ilyen például a meditáció.

A fáradtság, a rossz alvás, az állandó feszültség és a hangulatingadozások mind a stressz jellegzetes tünetei. Bár nem vesszük kellően komolyan, az állandó feszültség hosszú távon komoly betegségek kialakulásához vezethet: erős hatása van többek között a szív- és érrendszerre is. A stresszkezelésre mindenki kifejleszthet egyéni technikákat, vannak azonban általánosan bevett módszerek is. Ilyen a meditáció, amelynek a legújabb kutatások szerint fontosabb szerepe lehet szívünk egészségének megőrzésében, mint gondolnánk!

Így hat ránk a meditáció

John Durocher professzor a meditáció testünkre gyakorolt hatását vizsgálta meg 14 résztvevőn. Az egyórás gyakorlat közvetlen hatása a pulzusszám csökkenése volt, és a szorongás fizikai tünetei is enyhültek. A résztvevők által kitöltött kérdőívből kiderült, hogy még egy héttel a meditációt követően is kevésbé érezték magukat feszültnek, mint előtte.

A folyamatos stresszhelyzetben nő az úgynevezett szimpatikus vegetatív idegrendszer aktivitása, valamint bizonyos stresszhormonok szintje is, amelyek többek között emelkedett vérnyomást, vércukorszintet, illetve szapora pulzust eredményeznek. Az állandó feszültség miatt ezért a későbbiekben megnő a szívbetegségek, például a szívinfarktus kialakulásának esélye is.

A professzor az osztott fókuszként is ismert meditáció hatásait vizsgálta. Ennek lényege, hogy az alanyoknak ki kell üríteniük az elméjüket és különböző testrészeikre koncentrálva kell eltölteniük néhány percet. A lábujjaktól felfelé haladva minden egyes testrészre rá kell összpontosítani minden figyelmünket, ennek segítségével pedig el tudjuk vonni az elmét a hétköznapi problémáktól. Az alanyok egyike úgy nyilatkozott, hogy még életében nem volt annyira felfrissülve, mint a meditációt követően.

Egy korábbi tanulmány, amely a Psychological Science folyóiratban jelent meg, leírja, hogy a naponta végzett meditáció növeli az ember koncentrációs képességének időtartamát. 30 résztvevő 3 hónapon keresztül rendszeresen meditált. Időről-időre tesztelték koncentrációs képességüket egy számítógépes program segítségével, és az derült ki, hogy minél több ideje meditáltak, annál jobb volt ez a képességük.Forrás: eurekalert.org

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek