Kedvcsináló a reformtáplálkozáshoz…

mert enni mindannyian szeretünk. A szemünk, szánk és a lelkünk is sok mindent megkíván. Vajon hogyan teremtsünk harmóniát a szemünk által kívánt, de a testünk számára értéktelen finomságok sokasága és a nem annyira szeretett, de a szervezetünk számára létfontosságú táplálékok napi fogyasztása között? A kulcs az arany középút. Mint mindent, az egészséges táplálkozást, a testmozgást is egyénre szabottan kell végezni a megfelelő szakember útmutatásával.

Wolher Veronika

Wolher Veronika egészségfejlesztő dietetikussal arról beszélgettünk, hogyan kerülhetők el a szélsőségek korunk embere számára, ha egészsége megőrzéséről, illetve ha kell, visszaszerzéséről van szó.

– Táplálkozási tanácsadással foglalkozol, tanítod is. Hogyan lettél dietetikus és mi a szakterületed?

– Pécsen kezdtem dietetikus tanulmányaimat 2004-ben, miután végeztem, 2008-tól Zalaegerszegen tanultam tovább egészségfejlesztő szakirányon. 2011-től dolgozom Pécsen az Orvosi Népegészségtani Intézetben dietetikusként és táplálkozástudományi ismereteket tanítok orvosoknak, gyógyszerészeknek, fogászoknak. A táplálkozástudományi mesterképzést 2016-ban fejeztem be Budapesten, a Semmelweis Egyetemen. Idén nyáron indítottam el az egyéni vállalkozásomat, amelyben szintén táplálkozási tanácsadás és lakossági egészségfejlesztés a fő tevékenység.

– „Ne beszélj róla, hanem mutass példát!”- szokták mondani. Ha rád nézek, látszik rajtad, mi az egészség, a jóízű mosoly, az egészséges testtudat, milyen, amikor valaki jól érzi magát a bőrében. Mindannyian szeretünk jókat enni, de szeretünk jól is kinézni, pláne hogy elvárás is. Manapság divatos a dietetikai tanácsadás?

–  Egyre nagyobb az érdeklődés a lakosság, és a cégek részéről is, hogy a munkaerő egészségfejlesztésével foglalkozzunk. De a legtöbben még mindig nem dietetikushoz fordulnak, bár nagyon népszerű és divatos a téma. Azt látom, hogy aki eszik, mindjárt táplálkozási szakértőnek is tartja magát. Így nagyon sok tévhit kering a médiában, a különböző portálokon. A mai világban hatalmas és gyors az információáradat, köztük egyúttal az álhírek is gyorsan terjednek. Így válhatnak pillanatok alatt népszerűvé a divatdiéták, amelyek gyors fogyást, egészséget ígérnek, ám hosszútávon nem feltétlenül az egészség áll mögöttük.

A médiának nagyon nagy a felelőssége az egészségtudatos magatartás kialakításában.

Az emberek nagy többsége sajnos nem a dietetikus szakembert keresi fel, illetve azt tapasztalom, hogy hiteles szaktekintély ez ügyben még az orvos is. Magyarországon a táplálkozási szakembereket legtöbben még nem ismerik el, egyszerűbb rákeresni valamilyen fogyásról, egészséges életmódról szóló cikkre, és követni egy trendi irányzatot, például, ami „minden mentes”.

– Mi az egészségtudatosságra nevelés legnagyobb csapdája a közösségi médiában?

– Legnagyobb csapdának a szélsőségeket tartom. Az épp aktuális divatdiéták káros hatása csak hosszútávon derül ki. A kulcsszó az egyénre szabott táplálkozás lenne.

Mindenki egyedi, a táplálkozásnak is egyedinek kell lennie és ezt az egyénre szabott táplálkozási mintát csak a dietetikus, a táplálkozási szakértő tudja kialakítani.

– Hol „rendelnek” a dietetikusok? Mi a véleményed arról, hogy az iskolaorvos mintájára az iskolákban legyen dietetikus, aki részt vesz az egészséges életmódra nevelésben?

– Igen, az gond, hogy a dietetikusok nincsenek kellőképpen jelen, de még a köztudatban sem. Legtöbbször az osztályfőnökök végzik a tanulók egészségfejlesztését, és ők sokszor nem értesülnek a táplálkozástudományi kutatások legújabb eredményeiről, ezért valóban szükség lenne a dietetikusok iskolai jelenlétére. A dietetikus részt vehet az oktatók oktatásában és a kortársképzésben is, hogy például egy kiképzett diákcsapat adhasson egészséges életmódbeli, táplálkozási tippeket, ajánlásokat társaiknak. Így nem csupán egy frontális, elméleti oktatásban vehetnének részt a diákok, hanem gyakorlatban együtt főzhetnének, készíthetnének egészséges ételeket közösen az egészségfejlesztővel.

– Atkins, zsírdiéta, vércsoportdiéta, szétválasztó étrend… Mennyire helytállóak, időtállóak a divatdiéták az egészséges emberek esetében?

– Egészséges embereknél nem említenék diétát, mert magához a fogalomhoz megszorítást kötnek. Az egészséges embereknek nem kampány jellegű kúrákra van szüksége, hanem életmódváltásra, az idényszerű fogyókúrák, böjtök, kapszulák szedése hiánybetegségekhez vezethet. Számtalan felkapott divatdiéta van, igazából egyikkel sem értek egyet. Többségük arról szól, hogy a három fő makronutriens – fehérjék, zsírok, szénhidrátok – közül valamelyiket megszorítja. Ha valamelyiknek az arányát minimálisra csökkenti, ezzel arányosan a többi növekszik. Általában a legtöbb divatdiéta a szénhidrátokat minimalizálja, így a zsírbevitel fog növekedni, mert fehérjékből aránylag nehéz sokat fogyasztani. Így a hasznosulás, a felszívódás is károsodni fog, a szervezet átmegy mennyiségi éhezésből minőségi éhezésbe.

– Mi a véleményed a táplálék kiegészítőkről, vitaminokról, mit igényel belőlük az egészséges szervezet?

– A táplálék kiegészítők túl nagy hangsúlyt kapnak, inkább azt kéne előtérbe helyezni , hogy elsősorban természetes úton vigyük be ugyanazokat az ásványi anyagokat, vitaminokat. Az emberek többsége sokfélét és rendszertelenül vagy épp folyamatosan szed belőlük, e miatt a későbbiekben kialakulhatnak bizonyos betegségek. A legnagyobb probléma az, ha a fogyasztók nem hitelesített helyről szerzik be ezeket a táplálék kiegészítő szereket.

– A táplálkozásra oda kell figyelnünk akkor is, ha egészségesek akarunk maradni, és akkor is, ha meg akarunk gyógyulni… Egyetértesz?                                                                                                                                            

– Egészségünk megőrzésében az életmódnak nagy szerepe van, körülbelül 40%, ebből a legjelentősebb részt a táplálkozás teszi ki.

– Van-e idegevés? Ismeretes a bulimia és az anorexia, amik köztudottan lelki eredetűek. Az anorexia kialakulására nagy befolyással vannak a média által diktált testkép trendek.   

– A táplálkozás nagymértékben összefügg a lelki háttérrel, sokaknál lehet tapasztalni, ha stressz éri, vagy fokozódik a táplálék felvétele, vagy pont a másik véglet, drasztikusan le is csökkenhet. Egyik sem jó.

A testképzavarokból adódhatnak táplálkozási devianciák. Itt a média szerepét én is főleg a közösségi oldalak szempontjából emelném ki. Hamis képet hirdetnek, mivel mindenki jó színben, formában, alakban akar feltűnni. És a túlzott megfelelési vágy főleg a fiataloknál testképzavarhoz vezethet, ami a táplálkozási zavarok melegágya. Az interneten sajnos működnek olyan oldalak, ahol leírják, hogyan lehet jól titkolni ezeket a betegségeket. Így későn kerülnek orvoshoz, ezért nagyon fontos a szülők, a pedagógusok szerepe a felismerésben. Ezeket a pácienseket egy orvosból, pszichológusból és dietetikusból álló team többnyire sikeresen tudja kezelni.

– A rák ellen, az emberért, a holnapért! Alapítvány azt vallja, hogy helyes táplálkozással sokat tehetünk a daganatos betegségek megelőzésében és a gyógyulásban is. 

– Irodalmi adatok szerint a táplálkozásnak körülbelül 35% részesedése van a daganatok kialakulásában. Ezért igen, a táplálkozás szerepét én is főként a megelőzésben látom. Ha azonban már a daganatos betegség kialakult, akkor arra kell leginkább  figyelni, hogy a táplálkozással felkészítsék a beteg szervezetet a későbbi kezelések, kezelésekből adódó állapotok könnyedebb elviselésére. Egy leromlott állapotú beteg kezelésének kimenetele sokkal bizonytalanabb, nehezebb. Az étrendi kúrák mellett a hit szerepét is kiemelném. A hit sokat jelent a gyógyulásban, kulcselem.

– Az orvosok hol kapcsolódhatnak az egészségfejlesztésbe?

Az orvosképzés sajnos még nagyon terápiaorientált, pedig az egészségben tartás lenne hosszútávon a legfontosabb, és a legkifizetődőbb. Úgy gondolom, minden orvosnak kötelessége lenne, bármely területen is dolgozik, hogy elsődlegesen az egészségmegőrzés oldaláról, a prevenció szintjeiről közelítsen a pácienséhez. A régi Kínában például akkor kapott fizetést az orvos, ha a rá bízott személy egészséges volt. Ha megbetegedett, amíg meg nem gyógyult, az orvos nem kapott fizetést.

– Mely ételtípusok feltétlen rákkeltők? 

– Itt most inkább a konyhatechnológiákat emelném ki. A füstölt, pácolt, túlsózott, grillezett húsokból, különösen a vörös húsokból nem ajánlott sokat fogyasztani . Az pedig, hogy mi a túl sok, az egyénre szabott. Az olaj többszöri felhasználását feltétlenül kerülni kell. Csakúgy mint a túlzott mértékű szeszesital fogyasztását. De maga a túlevés, az elhízás is egy kockázati tényezőnek minősül a daganatos betegségek kialakulásában.

– Mely ételek antikarcinogén hatásúak?           

– Általában elsőként a növényekben található anyagokat soroljuk ide, azonban az antikarcinogén hatású anyagok más nyersanyagainkban, élelmiszereinkben is megtalálhatók.; Antikarcinogén hatásúak például a flavonoidok, antioxidánsok, vitaminok, a D-, E-, C-vitaminok, az omega-3 zsírsavak. A megfelelő energia bevitel is antikarcinogén hatásúnak tekinthető. Ha visszavesszük az energia bevitelt, ezzel is sokat tudunk tenni az egészségünk megőrzéséért. Ezenfelül érdemes megemlíteni az élelmi rostok daganatmegelőző hatását is.

– Hogy lehet elkerülni a hasra hízást, és hogyan tudjuk elérni – megtartani – a vágyott homokóra alakot?

– Komplexen kell nézni. Hogy ki melyik testrészére hízik, az általában genetikailag meghatározott. De elsősorban nem is az a lényeg, hogy mit mutat a mérleg, hanem az, hogy milyen a szervezet izom-zsír aránya. A táplálkozásnak, az energiafelvételnek karöltve kell járni a mozgással. A mozgást és a táplálkozást is egyénre kell szabni.

Mit jelent számodra az életigenlés és mit üzensz a ma emberének, aki egészségesen szeretne élni?    

– Az életigenlésről először a nyitottság és a mosoly jut eszembe.

Fontos, hogy legyünk közvetlenek egymással, figyeljünk oda egymásra, ha kell, segítsünk és emeljük fel az éppen elesettet.


Az interjú az eletigenlok.hu OnkoRádiójában “Tapasztalatok, tanítások mindenkinek: Beszélgetés Wolher Veronikával a reformtáplálkozásról!” c. elhangzott riport rövid szöveges, szerkesztett változata.

 

Életigenlők.hu

Kapcsolódó: TATAMI – Tapasztalatok, tanítások mindenkinek: Beszélgetés Wolher Veronikával a reformtáplálkozásról! (OnkoRádió)

Hasonló cikkek