A rossz időjárás, a kevés napsütés vagy a hétköznapok monotonitása mind olyan dolog, amely megviseli az embereket. A megelőzéshez és a teljes felépüléshez a természet sokkal többet tehet hozzá, mint gondolnánk.

A “természetet receptre” ötlete nem Magyarországon fogalmazódott meg – habár nálunk is helye volna -, hanem Skócia egyik meglehetősen távoli szegletében, a Shetland-szigeteken található Scalloway településen. A skót madárvédelmi szervezet (RSPB) és a nemzeti egészségügyi szervezet (NHS) helyi kirendeltsége fogott össze, mert úgy gondolták, hogy a madármegfigyelés hasznos adatokat szolgáltat, de jót tesz az emberek egészségének is.

Shetland időjárása nem túl barátságos, amiről sokat elmond, hogy az itt tenyésztett híres pónikat a gépesítés előtt sarkkutatók használták teherhordásra, mert az állatok hozzáedződtek a zord viszonyokhoz. A körülmények ellenére a már egy éve tartó program olyan sikeres lett, hogy Shetland egész területére kiterjesztették, és október 5-étől az orvosok felírhatják a természetjárást a betegeiknek. Ha e nagyobb léptékű kísérlet is sikeres lesz, akkor a módszer várhatóan továbbterjed majd egész Britanniában.

Program egész évre

A programnem csak annyiból áll, hogy felírják egy papírra a javasolt séták hosszát. Olyan szórakoztató és olykor kemény kihívást jelentő javaslatokkal megtűzdelt útmutatót dolgoztak ki a szakemberek, amely egész éven át segít, hogy ne váljon unalmassá az egészségjavító szabadtéri tartózkodás. Februárban például szélzsák készítését javasolják, amellyel értékelhetik a páciensek a szél sebességét. Márciusban a tengerparton talált természetes anyagokból készíthetnek művészi alkotásokat, vagy kutyát kölcsönözhetnek és sétálhatnak. Áprilisban “megérinthetik” a tengert és “bogárhotelt” építhetnek. Májusban már elrejthetik az arcukat a fűben. A nyári hónapokban felfedezhetik és összehasonlíthatják a különféle fűfajtákat, és gilisztára vadászhatnak anélkül, hogy felásnák a földet.

Szeptemberben segíthetnek megtisztítani a tengerpartot (például összegyűjthetik az uszadékfát), és részt vehetnek a szabadtéri étkezések előkészítésében. Októberben beköszönt a felhőfigyelés ideje. Novemberben beszélgetni lehet a pónikkal. Decemberben pedig a madáretetés veszi át a főszerepet a kertekben. Számos más segédanyagot is összeállítottak, így olyan szórólapokat, amelyek az RSPB által javasolt madármegfigyelési sétaútvonalakat és naptárakat tartalmaznak, amelyek alapján azonosíthatók az egyes madárfajokat és növények.

Persze, a körzeti orvosok fantáziája ezen is túlnyúlhat, és testre szabott feladatokat dolgozhatnak ki pácienseiknek. Ezt pedig azért teszik, mert számos bizonyíték van rá, hogy a természet a mentális és a fizikai egészségre is igen előnyös hatást gyakorol. Például ha napi 90 percet töltünk el erdős területen, agyunk a depresszióval tipikusan együtt járó tevékenység mérséklődni fog. A természetben töltött idő nemcsak a vérnyomást és a szorongást csökkenti, de növeli a boldogságot is, visszaveszi az agresszivitást, elnyomja az ADHD tüneteit, javítja a fájdalomcsillapítást, az immunrendszer működését, és számos további előnyös hatást gyakorol ránk, amelynek egy részét még tudományosan nem is számszerűsítették.

Olcsó, de hatásos gyakorlat

“A természetben tett séták nem helyettesítik a hagyományos orvosi kezeléseket, de kiegészítő gyógymódot nyújtanak. A projekt strukturált módon teszi lehetővé a betegek számára a természethez közeledést a nem gyógyszeres orvoslás részeként. A betegek számára előnyös, hogy ez a módszer ingyenes, könnyen hozzáférhető, lehetővé teszi a fokozott kapcsolatot a természetes környezettel, ami remélhetőleg javítja a fizikai és mentális egészségüket” – közölte Dr. Chloe Evans, a program felügyelője az MNN magazin szerint.

A shetlandi tapasztalatok további folyománya lehet az orvosok számára összeállított tájékoztatóanyag. Az orvosok ugyan tisztában vannak a természetben tartózkodás pozitív hatásaival, de igen kevesen ajánlják ezt. Terápiás célból pedig szinte senki sem ír elő a betegeinek kreatív kikapcsolódást a természeti környezetben – a tervezett útmutató ezen kíván változtatni.

Forrás: hazipatika.com

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek