Kérjük, egy megosztással támogasd portálunkat!
OLVASÁSI IDŐ KB. 6 perc

Lakos Judit vagyok, az a gyógypedagógus, aki örök gyerek szeretne maradni és ezért mindent meg is tesz. Imádom a hivatásomat, amit már több mint 21 éve folytatok nap mint nap. Folyamatosan fejlesztem magam, képzéseken veszek részt, valamint magam is felnőttképzéseket tartok kollégáknak, szülőknek és a téma iránt érdeklődőknek.

A normál óvodai, iskolai oktatás-neveléssel ellentétben a gyógypedagógiából tanult módszerek alapján, személyre szabottan, kutyák bevonásával, spontán és irányított játékokból észrevétlenül sajátítják el a gyerekek az átadni kívánt ismereteket. A kutyás terápia egy olyan kapaszkodó számunkra, ami lehetővé teszi, hogy minden gyermeknek folyamatosan tudjunk játékokat tervezni és ezáltal olyan fejlesztésben részesíteni őket, ami által a későbbiekben aktív tagjai lehetnek a társadalomnak. Mert minden gyermek jövője a gyermekkorban dől el.

Miért is jó az, ha kutyája van egy gyereknek?

Több év kutyázással a hátam mögött azt tapasztaltam, hogy az emberek ösztönösen kötődnek az állatokhoz. Ez a feltevés azt is alátámasztja, hogy egy ilyen bensőséges kutya-gyermek kapcsolat hozzájárul a teljesség érzéséhez és az egészséges öntudat kifejlődéséhez. Rohanó világunkban, amely gyakran teljesen mesterséges körülmények közötti életvitelt jelent, a kutyák és más háziállataink adhatnak lehetőséget, hogy természethez való kötődésünket kiélhessük. Ezek a gondoskodó, állat-ember kapcsolatok különösen fontosak a gyermekkor korai, illetve középső szakaszaiban.

Kutyatartás – Hogyan is fejleszti a gyermek érzelmi fejlődését?

Az ember-állat kapcsolat kutatása ma már jelentős múltra tekint vissza. A kutatások egy része az állattartás előnyeire koncentrál az egészséges emberek személyiségfejlődésében betöltött szerepre vonatkozólag. A kutyatartás az állatok és a természet iránti tisztelet és szenvedély beteljesülését jelentheti, olyan élmények megélésére adva lehetőséget a gyermekek számára, amely sokat megtanít számukra a valós élet dolgairól és az állatokkal való kapcsolatról. A kutyatartás a gyermekek számára a felelősség megtanulására is alkalmat ad. A bizalom, önbizalom és a gondoskodás alapelemeit is megtanulja a gyermek. Sőt a kutyával való játék egészséges mozgásformák gyakorlása révén a gyermek megfelelő testi fejlődéséhez is hozzájárul, továbbá a lelki fejlődéséhez, hiszen a kutya társaságot jelent a gyermek számára, biztonságot, vigaszt is sok esetben. Rengeteg játéklehetőség, vidámság forrása, és kimutathatóan a kötődés, szeretet érzésének megalapozását segíti elő a gyermekekben.

A KUTYATARTÁS POZITÍVUMAI

A kutatások szerint a kutyákkal való rendszeres érintkezés a gyermek első éveiben hozzájárulhat a gyermekkori allergiák és asztma kialakulásának csökkenő valószínűségéhez. A kutya jelenléte a tanulás közben, pedig kimutathatóan növeli a gyermek motivációját, és lerövidíti a feladatok elvégzéséhez szükséges időt is, anélkül, hogy mindez pontatlansághoz vezetne. A kutyák az érzelmi stabilitás kialakulásában is segítenek, javítják a gyermek viselkedését az iskolában, a tisztelet, empátia és felelősség megtanulásában is támogatva a gyermeket.

NÉGYLÁBÚ SEGÍTSÉG A NEVELÉSBEN

A szabályok betartásával egy kutya nevelési segítséget jelenthet. A hozzánk járó gyermekek gyorsabban szocializálódnak, megtanulják, hogyan legyenek tekintettel más élőlényekre. Ha bevonjuk a kutyagondozással járó feladatokba, a felelősségtudatuk is hamar kifejlődik. Azok a gyerekek, akik kutya mellett nőnek fel, sokkal kevésbé lesznek agresszívek, és könnyebben kötnek barátságokat. Egy családi krízis vagy válás esetén különösen nagy segítség lehet egy négylábú jelenléte.

A KUTYA A LEGJOBB TANÁR

Számtalan olyan dolgot is megtanulhatnak, ami később előnyükre válik; gondoskodást, felelősségtudatot és toleranciát. Az állat jelenlétének számos fizikai és pszichés hatása van a terápiás csoportban résztvevőkre. Ezek közül talán a legfontosabb az állatok stresszkezelésben, szorongásoldásban betöltött szerepe. Az állat másik nagyon jelentős hatása a gyerekek motivációjának növelése (pl. a nehezebb, unalmasabb gyakorlatok végrehajtásához). Az állat pozitív hatást fejt ki továbbá a figyelem fenntartására, valamint az agresszív megnyilvánulások csökkentésére.

Ha a szülő megérteti gyermekével, hogy az állatokról gondoskodni kell, a gyermek elsajátít egy olyan képességet, mely sok esetben a felnőttekből is hiányzik; a felelősségtudatot. Ha a gyermek gondoskodhat a kutyáról, az számára egyfajta játék, hiszen eljátszhatja a felnőtt szerepét, aki gyermekéről gondoskodik. Ebből a játékból azonban megtanulja mit jelent a gondoskodás.

A kutyával való játék szintén egyfajta lecke a gyermek számára. Miközben felhőtlen örömmel játszik négylábú barátjával, megtanulja, hogyan tartsa őt tiszteletben. Ebből a gyermek megtanulja mit jelent a tolerancia, mások tiszteletben tartása.

Sokakban felmerül az a kérdés, hogy ez a jól hangzó „kutyás terápia’ vajon tényleg hatékony-e? Mitől tudhat többet egy vizsgázott terápiás kutya, mint az otthoni Morzsink?

„Papírjuk van róla”. Morzsival ellentétben minden terápiás kutyának egy kétszintű vizsgarendszeren kell átesnie és ha sikeresen teljesítették együtt-közösen a felvezetőjükkel, akkor kapnak terápiás igazolványt, amelynek birtokában utána eljárhatnak terápiás programokra. Évek óta vezetek kutyás terápiás foglalkozásokat. Abban a pillanatban, hogy egy négylábú szőrcsomó – nemre és fajtára való tekintet nélkül – megjelenik, már beindul a varázslat! A puszta lényükkel hatnak az emberek fizikai, érzelmi és kognitív képességeikre.

LÉLEKGYÓGYÁSZAT MANCSOKKAL

Kutyás foglalkozásaink alatt rendszeresen megfigyelhető, hogy a résztvevők érzelmi állapota pozitív irányba változik, csökken a szorongásuk és vigasztalást nyújtanak kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

Egy szorongó, önbizalomhiánnyal és/vagy megfelelési kényszerrel küzdő személy számára egy kutyás foglalkozás ösztönzőleg és bátorítólag hat, hiszen, a kutyus senkivel szemben nem fog elvárásokat támasztani. A kutyussal történő rendszeres találkozások során kötődés és bizalom alakul ki az ember és állat között.

Egy-egy foglalkozásnak, vagy programsorozatnak egyszerre több célja is lehet. Többek között új ismereteket vagy az eddigi ismeretek elmélyítését is segíthetjük az állatokról, a felelős állattartásról, vagy az állatok gondozásával kapcsolatosan. A gyermekek folyamatosan új és megerősítő ismereteket kapnak arról, hogyan kell egy idegen állattal bánni, milyen egy jó gazdi.

Az állatasszisztált terápia olyan terápiás program, melynek során egy terápiás kutya jelenlétével, aktivitásával biztosítjuk, hogy a gyermekek fizikai, érzelmi, szociális és kognitív funkciói javuljanak. A terápia során egy meghatározott szakmai protokoll a gyerekek a terápiás csapat (gyógypedagógus, óvodapedagógus, pedagógus, kutyafelvezető) segítségével alakít ki kapcsolatot az állattal. Az állatasszisztált terápiás foglalkozások minden korosztály számára egy örömteli, sikerélményhez juttató együttlétet biztosítanak a résztvevőknek.

A Varázsmancsoknál előre meghatározott tematika szerint, gyógypedagógus vezetésével, komplex fejlesztő foglalkozásokat tartunk több korcsoport számára is. A varázsport a kutyus már a megjelenésével biztosítja! A gyermekek nem érzik feladathelyzetben magukat mellette, hanem egy vidám, mókás játékot élnek át, miközben észrevétlenül fejlődnek.

A foglalkozások a mozgásfejlesztő szobában történnek a gyógypedagógus, a kutyafelvezető és a kutya szoros együttműködésével. Időtartama: 45 perc, ez heti, és havi programoknál is ennyi idő, hiszen az óvodás korú gyermekek nem is bírnak el többet, iskolában pedig a tanóra ideje is ennyi.

A terápiás foglalkozások célja általában az örömszerzés, a kedélyállapot-és hangulat javulása és a kutyával történő irányított játékból fakadó pozitív érzések kialakítása. Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő, a gondozónő és a pedagógus feladata, hogy felfedezze és támogassa a gyermek adottságait, erősségeit. Azokat a képességeket, amikre később bátran és biztonsággal építkezhet.

Lelkileg mi egészséges gyermekkorban? Mire van szüksége a gyermeknek a boldog, kiegyensúlyozott gyermekkorhoz? A válasz egyszerű: szerető, elfogadó, támogató környezetre és életkori sajátosságaihoz igazodó ingerekre. Amikor a gyermek még kicsi, nagyon kíváncsi, szeretné felfedezni a világot, rengeteg kérdése van. A tehetség csírái már kicsi korban megnyilvánulnak. A tehetség fejlesztése akkor hatékony, ha szülő/pedagógus és gyermek együtt talál rá arra az irányra, amit erősíteni kell. Segítsük őket, hogy örömet találjanak a hétköznapokban, a tanulásban és a játékban, általában az életben! Mert minden gyermekben ott a varázslat és a tehetség!

A terápiás csoportfoglalkozásokkal, a foglalkozás formáival, menetével, személyi és tárgyi feltételeivel, a teammel, a terápiás kutyák alkalmasságával, a gyermek-kutya kapcsolat kialakításával, mozgásterápiával, értelmi- és személyiségtulajdonságok elsajátításával kapcsolatban keressenek bizalommal!

Lakos Judit – Jucus

***                    ***                    ***                    ***

Ha tetszett a cikk, kérjük támogasd A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány munkáját, hogy tovább működtethessük az Életigenlők rákellenes médiaportált, kiadhassuk az Életigenlők magazint, rákszűréseket szervezhessünk, onko-segítő telefonos tanácsadással segíthessünk! A rák ellen… Alapítványról a rakellen.hu weboldalon találsz bővebb információkat, pénzbeli támogatás a 11713005-20034986-00000000 számlaszámon, 1%-os rendelkezés május 20-ig a 19009557-2-43 adószámmal lehetséges. Köszönjük!

eletigenlok.hu

Similar Posts