Különféle sérüléseket és sebészeti beavatkozásokat követően éppúgy hatékonyan segíti a felépülést a személyre szabott mozgásterápia, ahogy alkalmas számos egyéb mozgásszervi probléma megelőzésére vagy kezelésére. Emellett sok esetben lehetőséget nyújt egy igen elterjedt panasz, a krónikus fájdalom enyhítésére is.

Magát a gyógytornát a fizioterápia részeként tartják számon, amely alapvetően a természeti, elsősorban fizikai energiákkal való gyógyítást foglalja magában. Az irányzat egyaránt alkalmaz hőhatásokat, fényt, ultrahangot, elektromosságot, mágnesességet és vizet a különböző betegségek kezelése során, ugyanakkor mind közül a mozgásterápia a leghangsúlyosabb eszköze. Ennek célja, hogy a megfelelő tornagyakorlatok használatával és rendszeres ismétlésével elősegítse a beteg vagy sérült testrész megfelelő működésének helyreállítását, illetve enyhítse a fellépő tüneteket, beleértve a fájdalmat is.

Magyarországon a gyógytornászok képzése a felsőoktatásban, az egészségügyi szférához kapcsolódva zajlik. A végzett szakemberek kellő ismeretekkel rendelkeznek ahhoz, hogy a páciensek állapotát felmérve az adott egyén számára leginkább előnyös, egyben biztonsággal folytatható mozgásprogramot állítsanak össze.

Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy a kívánt eredmények elérése a betegektől is együttműködést, türelmet és elszántságot igényel. A mozgásterápia ugyanis csakis rendszeres gyakorlás mellett, illetve hosszú távon fejt ki jelentős és tartós hatást. Így tehát a krónikus fájdalom enyhítése is időbe kerül, emellett azonban előnyös mellékhatásként a mozgás hozzájárulhat többek között a testsúly kontrollálásához, a vérnyomás, a csontsűrűség, az állóképesség, az erőnlét, a hangulat és az alvásminőség javulásához.

Hogyan segít a gyógytorna?

Krónikus fájdalomról akkor beszélünk, ha a kellemetlen panasz három hónapot meghaladó ideig fennáll. Fontos leszögezni, hogy bár önmagában a fájdalom kellemetlen, mégis hasznos szerepet tölt be a szervezet működésében, hiszen akut tünetként mindig valamilyen kezelendő problémára hívja fel a figyelmet. Ha azonban tartóssá válik, úgy elveszíti ezt a gyakorlati funkcióját, miközben rengeteg szenvedést okoz az érintettek számára, sőt, akár az életminőségüket is jelentősen ronthatja: rányomhatja bélyegét egyebek mellett a munkavégző képességre, az alvásminőségre vagy éppen a társasági életre. Világos tehát, hogy az idült fájdalom enyhítése legalább annyira fontos feladat, mint – amennyiben ismert – az azt kiváltó alapbetegség kezelése.

Mindemellett nem csupán a torna lehet célravezető. A fizioterapeuta javaslatait követve megszabadulhatunk azoktól a káros berögződésektől is, amelyek napról napra erősítik a fájdalmat, legyen szó akár rossz testtartásról, akár mozgáskultúránkból fakadó tényezőkről, továbbá segítségével elsajátíthatunk olyan relaxációs technikákat, amelyekkel csökkenthető az izmok feszültsége és megnyugtatható az idegrendszer.

Ezen felül a szakember a kezelés során bevethet egyéb, passzív terápiás módszereket, kezdve a masszázstól a hideg és meleg pakolásokon át az elektroterápiáig vagy az ultrahangos kezelésekig. Minden ember különböző, így minden esetben egyedi elbírálás kérdése, hogy pontosan mely eszközökkel lehet a leghatékonyabban felvenni a harcot a fájdalommal.

Ebben nyújthatnak segítséget a gyógytornászok, akik az első konzultáció alkalmával felveszik az anamnézist, felmérik a páciens állapotát, majd mozgásszervi vizsgálatot követően kialakítják a beteg számára legoptimálisabb gyakorlatsort. Ez tartalmazhat alacsony intenzitású aerobik, speciális erősítő, fájdalomcsillapításra szolgáló, valamint nyújtó gyakorlatokat egyaránt.

Egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében a gyógytornára hetente többször is sort kell keríteni, illetve a szakember javasolhatja a feladatok otthoni elvégzését is a hivatalos alkalmakon felül a legjobb eredmény elérése érdekében. Bár egy felkészült és tapasztalt gyógytornász mellett nem kell tartanunk attól, hogy a gyakorlatok számottevő fájdalmat okoznának, ezzel együtt az érintett testrészek funkcionális zavara eleinte megnehezítheti bizonyos mozdulatok zökkenőmentes kivitelezését.

Forrás: hazipatika.com

Életigenlők.hu

Hasonló cikkek